Multitasking a digitális gyerek leglátványosabb jellemzője
Minden kamasz egy multitasking zseni. Benyitsz a szobájába, fekszik az ágyon, a telefonját nyomkodja, előtte a nyitott tankönyv, hangosan szól a Despacito - majd arra a kérdésre, hogy az általad felismerhető legalább négyféle tevékenység közül melyiket érzi olyannak, amivel a „Mit csinálsz, drágám?!” kérdésre válaszolna, azt mondja: „Hát, házit írok. nem látod?”
A multitasking, azaz az egyszerre végzett többféle tevékenység mindig is jelen volt az emberek életében. Azonban hosszú időt tettünk meg azóta, hogy a nagyszüleink számára meghatározó multitaskingtól („Jó ebédhez szól a nótát” hallgatni főzés közben) eljutottunk a vezetésnél, piros lámpáknál, rádióhallgatás és a gyerekkel való beszélgetés közben megnyitott e-mailekig. Nem kérdés, hogy mindenki szokott egyszerre több dolgot csinálni. Azt viszont fontos tisztázni, hogy
kell-e aggódnunk amiatt, hogy a 21. századi gyerekek számára a multitasking nem a kivétel, hanem a főszabály, azaz hogy úgy tűnik nem is ismernek más működést, mint a megosztott figyelemét.
Jó hír, hogy a kutatások szerint a multitaskingoló gyerekek nagyon hatékonyan dolgozza fel az információkat – mert megtanulják hogyan lehet gyorsan, rövid idő alatt sok adatot befogadni, értelmezni, értékelni. Fontos azonban, hogy legyenek olyan tevékenységek és időszakok is, amikor csak egy dologra figyelünk. Például evés közben ne legyenek elöl a digitális eszközök, és csak úgy multitaskingoljunk, hogy egymással beszélgetünk, vagy körbeadjuk a sót, miközben toljuk be a spagettit.
Ha több dolgot csinálunk egyszerre, az egyrészt tényleg időspórolás, másrészt viszont kizárja az elmélyült figyelmet, magasan tartja az ingerszintet (ami miatt unalmasnak és lassúnak tűnik minden, ami csak egy csatornánk keresztül érkezik) – megnehezítve ezzel például a tanárok dolgát.
Egy digitális gyerek szülőjeként tehát fontos, hogy
- Törekedj arra, hogy legyen lehetősége a gyereknek arra is, hogy fókuszáltan odafigyeljen egy-egy tevékenységre.
- A könyvolvasás alkalmas lehet arra, hogy a gyerekben egyensúlyt teremtsen a fókuszált és a többfelé irányuló figyelem között.
- Figyelj oda azokra a helyzetekre, amikor a multitasking nem választás, hanem “kényszer” (mert a gyerek időhiányban van, túl sok az elvárás, stb.)
- Beszélgess arról a gyerekkel, hogy miért jó időnként csak egy dologgal foglalkozni.
- Érdemes időnként tudatosan “lelassulni”. Az is kedvez a fókuszált figyelemnek, és annak, hogy kevesebb legyen a kényszerből eredő multitasking.
A cikk egy korábbi verziója megjelent a wmn.hu-n.
#multitasking #szerepmodell #digitális szülőség